Deerli din kardelerim, bizler Kuran ayetlerini eer, Allah n rnek verdii dier ayetlerinden yardm alarak anlamaya almazda, gelenein ve beeri fkh inancnn etkisiyle anlamaya alrsak, Allah n istediini deil, kendi nefislerimizde yarattmz dini yaam oluruz. Bugnk makalemin konusu, SLAM DNNDE, HAREMLK SELAMLIK VAR MIDIR ve bir kadn evli olmad bir erkeklerle beraber ayn ortamda oturamaz m, bu konuda sizleri Kuran referans alarak, dnmeye davet etmek istiyorum.


Gnmz beeri FIKIH inancnn retisine baktmzda, bir kadn evli olmad baka bir erkekle ayn ortamda oturamaz, ya da toplu halde bulunamaz eklinde anlatlr. Bunun detayna girmek istemiyorum, nk bizler iin beeri fikirler deil, Allah n bizleri sorumlu tutacana hkmettii Kuran nemlidir.


Bu konudaki ayetlere bakmadan nce, genel anlamda dnelim. Bir kadnn yalnz bana dar kamayacana dair, bir hkm var m? Ya da tek bana alverie kamaz m? Elbette byle bir emir Kuran da yok ama beeri fkh inanc, ne yazk ki Allah n hi bahsetmedii konularda bile, dinde hkmler koyabiliyor. Byle bir dnce zaten, yaradl kanununa da aykrdr. Peygamberimiz dneminde kadn toplumsal olaylara katld gibi, savalarda da yerini almtr. Peygamberimizin devrinde, Camilerde gnmzde olduu gibi perde dahi ekilmeden, birlikte namaz klarlard camilerde. Haremlik selamlk, Allah n emri olsayd bylemi olurdu?


Hatrlaynz Hac ibadetimizi yaparken, kadn erkek ayrm yapmadan, hep birlikte, hatta birbirimize ok yakn omuz omuza bir ekilde, Kabeyi tavaf ediyoruz. Bu konuda neden ayn dnceyi savunmuyoruz? Kadn ve erkek hep birlikte yaamaldr, nk Allah bizleri her an birbirimizle imtihan ediyor da ondan. Hatrlaynz Nur 30 ve 31. ayetleri. Erkei de, kadn da uyaryor Allah, nnze bakn ve bir birinizi baklarnzla etkilemeyin, kt niyetler beslemeyin birbirinize diye emrediyor. Demek ki kadn ve erkek birlikte yaayacak ama birbirine saygl olacak, edebiyle giyinecek. Peygamberimizin dneminde bile, kadnlar ticaretle urayorlar ve her an erkeklerle muhatap oluyorlard.


Kuran da iki ayet vardr ki, bu iki ayeti eer birbirinden bamsz anlarda farkl anlamlar yklersek, Allah n ne anlattn deil, nefislerimizin istediklerini anlam oluruz. slam dininde haremlik ve selamlk olduunu iddi edip, kadn ve erkek birlikte oturamaz dncesine inananlar, aada rnek verdiim, ZELLKLE PEYGAMBERMZN ELERNDEN BAHSEDLEN, AYET RNEK GSTERRLER. nce ayeti yazalm, daha sonrada bu ayette geen, rnek gsterilen cmle zerinde birlikte dnelim.


Ahzab 53: Ey iman edenler! Size bir yemek iin izin verilmedike, Peygamber'in evlerine girmeyin. Vaktini bekleyip durmakszn arldnzda girin, ancak yemei yiyince hemen daln. Sze dalp laf koyulatrmayn. nk byle davranmanz Peygamber'i rahatsz eder. Fakat o size bir ey sylemekten utanr. Allah ise hakk dile getirmekten ekinmez. PEYGAMBER'N ELERNDEN BR EY STEDNZDE, ONLARDAN PERDE ARKASINDAN STEYN. Bu, hem sizin kalpleriniz hem de onlarn kalpleri iin daha temiz bir yoldur. Allah'n resulne rahatszlk vermeniz ve kendisinden sonra onun eleriyle nikhlanmanz, size helal klnmamtr. Byle bir ey Allah katnda byk bir vebaldir. (Yaar Nuri meali)


Bu ayette ok zel ve nemle dikkatlerin ekildii konulara deiniliyor ve deniyor ki, Allah n elisini, olur olmaz konularda rahatsz etmeyin, gerektiinde evine ziyarete gidin. Peygamberimizin o dnemini hayal ediniz bir an. Kafamza taklan her konuyu, sorgusuz ve izinsiz evine gittiimizi dnn, Peygamberimizin ve einin durumu sizce nasl olur? Eleri hizmet etmekten yorgun dm ve Peygamberimizde onca kalabala anlatmaktan ne hallere gelmitir kim bilir. te Allah o gnk toplumu bu konuda uyaryor. HEM ELSNN KONUMU HAKKINDA, HEM DE ELER KONUSUNDA. Her niyette insann oraya gittiini dndnzde, bu uyarlarn ok zel bir konuya, zellikle peygamber ve eleri konusuna dikkat ekmek adna yapld anlalmaktadr. Bu konuda bir rnek verelim ki, ayeti daha iyi anlayabilelim.


Ahzab 32: Ey Peygamber hanmlar! SZ, KADINLARDAN HERHANG BR GB DELSNZ. Eer ktlkten korunursanz, yabanc erkeklere kar ekici bir eda ile konumaynz; sonra kalbinde hastalk bulunan kimse mide kaplr. rfe uygun sz syleyiniz. (Bayraktar Bayrakl meali)


Ayete dikkat ettiyseniz, Allah peygamber elerini dikkatle uyaryor ve siz dier kadnlar gibi deilsiniz diyerek, onlarn ok zel konumlarna dikkat ekiyor. Yani ayetteki hitap peygamber elerine. Acaba ayette geen, elerinden bir ey istediinizde, onlardan perde arkasndan isteyin sznden ne kast ediliyor olabilir? Eer Peygamberimizin elerinin yzn gremezler, bu yasaklanmtr diye anlarsak, peygamberimizin elerinin hi darya kmadn ve onlarn peeyle gezdiini sylemi oluruz ki, bu dnceyi destekleyecek hibir rnek yoktur Kuran da. nk o dnemde yaayan kadnlarn, yzleri kapal deil akt. Geleneklerinden ve scaktan dolay giyindikleri d giysileri, yani cilbab lar vard. Peygamberimizin einin, bir zamanlar ticaretle bizzat uratn unutmayalm. Bu ayette geen hicab kelimesinin, mecazi anlamda kullanld anlalyor. Ayette HCAB diye geen bu kelimeye, ayette Muhammed Esed bakn nasl bir aklama yapm ve ne anlama geldii konusunda bilgi vermi. Yorum sizlerin.


Hicb terimi, iki ey arasna giren veya birini dierinden ayran, koruyan veya gizleyen nesneyi ifade eder; kullanld yere gre, HEM SOMUT HEM DE SOYUT ANLAMLARIYLA BARYER, ENGEL, DUVAR, CAM, PERDE, RTܔ VB. GB KELMELERLE KARILANABLR. Hz. Peygamber'in elerine ancak bir perde yahut pencere arkasndan yaklalmas emri, Hz. Peygamber'in birok Sahbesi'nin yapt gibi, lafz anlamyla anlalabilecei kadar MMNLERN ANNELERݔNE GSTERLMES GEREKEN DERN SAYGIYI FADE EDEN MECAZ ANLAMIYLA DA YORUMLANABLR. (Muhammed Esed)


imdide bu konuyu Kuran dan, baka bir ayetten anlamaya alalm. nk Allah biz her eyden nice rnekleri, deiik ifadelerle verdik ki anlayasnz diyordu. Acaba slam dininde, Allah n kanunlarnda, eler ile birlikte aileler, dost ve arkadalarla birlikte oturup, sohbet edip birlikte yemek yiyemez mi? Gelin bu konuya Kuran dan delil, kant arayalm.


Nur 61: Kre glk yoktur; topala glk yoktur, hastaya glk yoktur. Sizin iin de gerek kendi evlerinizden gerekse u kiilerin evlerinden yemek yemenizde bir saknca yoktur: Babalarnzn evleri yahut annelerinizin evleri yahut erkek kardelerinizin evleri yahut kz kardelerinizin evleri yahut amcalarnzn evleri yahut halalarnzn evleri yahut teyzelerinizin evleri yahut anahtar size teslim edilmi olan evler yahut arkadalarnzn evleri. HEP BRLKTE YAHUT AYRI AYRI YEMENZDE SZN N HBR SAKINCA YOKTUR. Evlere girdiinizde, Allah katndan bir esenlik, bir bereketlilik, bir temizlik dilei olarak KENDNZE ( BRBRNZE) DE SELAM VERN. Allah size ayetleri ite byle ayan-beyan bildiriyor ki, aklnz altrabilesiniz. (Yaar Nuri meali)


Ayeti okuduunuzda, siz aileler eleriyle birlikte oturup sohbet edemez, kadn erkek birlikte yemek yiyemez diye mi anladnz, yoksa bu ayette elbette dostlarmzla, akrabalarmzla birlikte oturabileceimizi mi anladnz? Ayet ok ak kadn erkek ayrm yaplmadan, birlikte olabileceimizi sylyor. Kuran n hibir ayetinde Allah, bu ayetin tam tersi ni yani, kadn erkek birlikte oturamaz diye bir hkm zaten vermemitir. Bunu syleyen geleneklerin oluturduu FIKIH inancdr. Fkh da asla din deildir. Ayetin son ksmnda, aslnda ok nemli bir konuya dikkat ekiyor ve diyor ki, EVLERE GRDNZDE DOSTLUUN, KARDELN VE BEREKETN SMGES OLARAK BR BRNZE SELAM VERN, SELAMLAIN. slam n da znde bu yatyor. Birlikte dosta kardee, birbirimize gvenerek birlikte yaamay renmek. Asl ama bu, ama bizler Allah n bizlere alamak istedii bu amac, hi anlayamadmz iin, kadn sosyal toplumdan uzaklatrdk ve onu gnah nedeni saydk. KEND NEFSMZ ISLAH EDECEMZE, KADINI TOPLUMDAN, YAKINIMIZDAN UZAKLATIRDIK. Yani kolay olan setik ve Allah n imtihanndan katk. Sonucunu da gryoruz.


Kuran selamlama konusuna nem verir ve bir birimizle selamlamamz ister. Selamlamak dostluun, kardeliin ilk gstergesidir. Selam verdiimiz kiiye unu sylemi oluyoruz, bana gven benden size zarar gelmez. Ben sizin dostunuzum. Bu duygular tayan hi kimse, karsndaki arkadan karsna, kzna kt niyetle bakar m? Bakyorsa o dost deil dmandr, derhal yaknndan uzaklatrlmaldr. te bizler bu dnyada, byle imtihanlardan geiyoruz.


Allah n kurmak istedii adaletli slam dzeninde, kadn ve erkek ayrm yoktur. Herkesin kendi grevleri vardr ve hi kimse cinsiyetinden dolay dlanamaz, ktln ana nedeni olarak gsterilemez. KTLK NEFSLERMZDEDR. KM NEFSN TERBYE ETMEDYSE, O KDEN HER TRL KTLK GELR, KADIN YA DA ERKEK FARK ETMEZ. Geleneksel slam anlay ne yazk ki kadn, adeta eytann elisi gibi gstermeye alm ve toplumdan uzaklatrp, izole edilmesi gerektii kansna varmlardr. Bu dnce Allah n emri deil, eitmesi zor geldii, nefislerin uslanmaz iftiralarnn eseridir.


Sayglarmla
Haluk GMTABAK


https://www.facebook.com/Kuranadavet...homepage_panel
http://halukgta.blogcu.com/
http://kuranyolu.blogcu.com/
http://hakyolkuran.com/